Z uwagi na nowe okoliczności i częste zawieszanie zajęć z przyczyn epidemiologicznych warto zastanowić się, nad częstszym, niż zwykle, korzystaniem z zasobów Sieci w zakresie edukacji filmowej.
Magia wizyty w kinie lub niepowtarzalna atmosfera podczas szkolnych seansów, które możemy organizować dzięki coraz bardziej nowoczesnej elektronice czy formule telewizji, towarzysząc nauczycielom i uczniom korzystającym z bogatego wyboru filmów fabularnych, pozwala stworzyć niebanalną platformę porozumienia, dyskusji i prezentacji poglądów. Filmowe adaptacje lektur obowiązkowych stają się niejednokrotnie skuteczną sposobnością wydobycia interesującej problematyki utworu, zrozumienia kontekstu kulturowego
i historycznego, w którym powstał, poznania postaw mentalnych i moralnych głównych bohaterów.
Żyjąc w czasach tzw. „kultury obrazkowej”, dominacji krótkich komunikatów nad wyrafinowaną wielopoziomowa wypowiedzią pisemną czy ustną, my, nauczyciele, możemy odnaleźć nić porozumienia z młodym pokoleniem, właśnie dzięki edukacji filmowej, która
w pewnym sensie stanowi kompromis między „starymi a nowymi czasy”. Język filmu, łączący różnorodne style, a także wielopoziomowe tworzywo sztuki filmowej, wraz z nowinkami technicznymi, choćby w postaci efektów specjalnych uzyskiwanych komputerowo, mogą otworzyć w szkole nowe możliwości analizy oraz interpretacji dzieła sztuki.
Warto przygotować siebie i uczniów do aktywnego odbioru dzieła filmowego, a nawet zachęcić do tworzenia własnych produkcji czy etiud. Poniżej, kilka tematów do wykorzystania.
Proponowane tematy przewodnie:
Bohaterowie: Bohater i antybohater, Młodzi i wojna; Młodzi w rodzinie z problemami; Rówieśnicy – siła i destrukcja (Panna Nikt); Film – do wyboru – na podstawie prawdziwej historii – wzmocniona siła przekazu;
Adaptacja: walory tworzywa, walory popularyzacji klasyki polskiej i obcej (np. „Pan Tadeusz”);
Artyści, gatunki: np. Twój Vincent – tragiczna biografia malarza;
Poeci: Wpływ kontekstu historycznego na osobiste losy i karierę artystyczną (np. „Baczyński”)
Naukowcy: Kobieta naukowiec – Maria Skłodowska-Curie;
Malarstwo: Przykład warsztatu artysty – Dziewczyna z perłą , Powidoki.
Pragnąc skrócić nieco czas poszukiwań tekstów, które na przestrzeni kilku minionych lat podejmowały wybrane zagadnienia z zakresu edukacji filmowej w szkole, proponuję wybór reprezentatywnych wypowiedzi oraz programów o edukacji filmowej.
https://edukacjafilmowa.pl › author › witold-bobinski,
http://cejsh.icm.edu.pl › cejsh › element › bwmeta…,
https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/edukacja-filmowa
http://edukacjafilmowa.pl/dla-nauczyciela/film-w-nowej-podstawie-programowej/
Autor: Aleksandra Bargieł